Farsang utáni finomságok: mediterrán tepsis rakott

 A „férjem is imádja”-típusú ínyencség nemcsak böjti időszakra.

 

 

A mediterrán rakott egyik fő hozzávalója a köles, amit a rizshez hasonlóan készíthetünk fűszeresen, zöldségesen vagy akár édesen. Ez a kiváló élettani hatásokkal bíró, gluténmentes magféle nagyon finom, a konyhában sokoldalúan felhasználható és szerencsére egyre inkább visszaáramlik a köztudatba.

A kölest hazánkban egészen a 19. század végéig széles körben termesztették, a napi táplálkozás része volt, aztán a rizs, a burgonya, a kukorica és a különböző kenyérgabonák kiszorították. Holott:

Érdemes megjegyezni, hogy jelenleg a köles két fajtája kapható: az elterjedtebb sárga vagy arany köles, és a leginkább bioboltokban fellelhető barna vadköles, amit lisztként vagy őrleményként árulnak. Utóbbi is rendkívüli élettani hatásokkal bír, ha rá akarunk erősíteni a tavaszi egészségre és feltöltődésre, napi 3x1 teáskanálnyi mennyiséget fogyasszunk el kásába, müzlibe, gyümölcslébe, joghurtba, smoothie-ba keverve.

A köles készítése: bármilyen ételről van szó, alapszabály, hogy a kölest előzőleg hideg vízben jól öblítsük át, ezután háromszoros mennyiségű folyadékban (sós, zöldfűszeres vízben/alaplében/víz és tej/víz és kókusztej keverékében…) főzzük puhára. Létezik serpenyőben hagymával, fokhagymával pirított verzió is, ami a pirítás révén megnyitja a köles héját és segít felszabadítani az ízeket, tápanyagokat. Amikor a köles aranybarnára pirult, felengedjük fűszeres, sós vízzel vagy (jobb esetben) valamilyen alaplével és készre főzzük.

Receptünk, a mediterrán rakott köles másik fő hozzávalója a hosszan hőkezelt paradicsomszósz. Miért hosszan? Mert a paradicsom azok közé a növények közé tartozik, amik zsírban oldódó tápanyagokban gazdagok: értékeik hőkezelés, azaz sütés vagy főzés révén szabadulnak fel. Ezért egy minőségi, magas paradicsomtartalmú üveges paradicsom, paradicsompüré vagy akár napon aszalt paradicsom értékes hozzávalónak számít a konyhában. Érdemes kiemelni a paradicsom gazdag béta-karotin, likopin és lutein-tartalmát, melyeknek nagy szerepet tulajdonítanak az egészséges látás megőrzésében, a szív- és érrendszeri betegségek elleni védekezésben, a megfelelő koleszterinszint fenntartásában és egyes rákfajták, mint pl. a prosztatarák megelőzésében.

A finom, fokhagymás-fűszeres paradicsomszószt főzzük legalább 40 percig, amikor pedig – bármilyen interpretációban – az asztalra kerül, figyeljünk arra, hogy legyen a környezetében valamilyen egészséges zsírforrás (pl. extra szűz olívaolaj vagy nyersen sajtolt tökmagolaj), ami segíti a szervezet számára hasznosítani a paradicsom tápanyagait. Tálaláskor a hőre érzékeny vitaminok (C, B) pótlására friss zöldfűszerekkel: petrezselyemmel, bazsalikommal, snidlinggel bőven szórjuk meg, ezek a vitaminok ugyanis főzés, sütés során nagyrészt elillannak.

 

Mediterrán rakott köles

 

 

Köles:

 

 

Paradicsomszósz:

(Akis Petretzikis receptje)

(Megj.: szerecsendió helyett fűszerezhetjük pár csipet köménnyel és – ízlés szerint – szárított chilipehelllyel is. Amennyiben a szósz nem kerül a sütőbe további hőkezelésre, főzzük legalább 40 percig.)

 

Extrák:

A köles és a paradicsomszósz kiegészítésére sokmindent használhatunk: pici mozzarella-golyókat, spenótos-fetás gombócokat, kreatív halgolyókat (ld. előző, február 5-i bejegyzésünkben).

 

Spenótos-fetás gombócok:

 

 

A tepsi összeállítása:

 

A tepsit zárjuk le alufóliával.

180 fokra előmelegített sütőben süssük 30 percig.

Majd vegyük le az alufóliát és süssük még 10 percig.

 

Tálaláskor locsoljuk meg extra szűz olívaolajjal, őröljünk a tetejére borsot és halmozzunk rá egy adag rukkolát vagy szórjuk meg petrezselyemlevéllel. 1 pohár finom, könnyű vörösbor a mediterrán tepsis rakott megfelelő kísérője.

 

Képek forrása: pinterest