Retek ropogósra sütve? Miért ne?

A fess hónapos retek színt visz az életbe és a szendvicsekbe, de nem kell féltenünk a sütőtől, serpenyőtől sem.

 

Sokunk számára a tavasz végérvényes eljövetelét jelentette, amikor a retek végre felbukkant gyermekkorunk uzsonnástáskáiban. Bár relatíve kevés szó esik róla, különböző fajtáit (nyári, őszi, téli, hónapos) az ókortól kezdve termesztik, fogyasztják, nem véletlenül. Értékes vitamin- (C, B2, B3, B6, B9, K) és ásványforrás (kálium, réz, mangán, magnézium, foszfor, cink, kalcium), emellett rostokban gazdag, ízét és (kutatások szerint) antibakteriális, gombaölő hatását a hagymafélékhez hasonló illóolaj-tartalmának, valamint egy bizonyos fehérjének (RsAFP2) köszönheti.

A retket régen gyógyszerként használták, B-vitaminjai közül a B2-t (riboflavin) a migrén ellenszereként tartják számon. Az indiai ájurvédikus orvoslásban gyulladáscsökkentőként: torokgyulladás, epebajok, emésztési problémák kezelésére ajánlják, emellett lázat is csillapítanak vele. Közeli rokonai a brokkoli, a rukkolafélék, a leveles kel, a karfiol, a káposzta. Kedvencünk, a hónapos retek a káposztafélék családjába tartozik, a retek (Raphanus sativus) egy termesztett változata. Hideg- és fagytűrő, így korán elvethető, növekedési ideje kb. 55-60 nap.

Hozzászoktunk, hogy a retket nyersen fogyasztjuk – ami nagyon jó, mert így minden, hőre érzékeny vitaminjához hozzájut a téli időszakban tápanyagra éhes szervezet –, de korántsem ez az egyetlen elkészítési mód. A hőre nem érzékeny, zsírban oldódó vitaminok (A, D, K, E) forrásait adó zöldségeket, gyümölcsöket nevükből adódóan nyugodtan főzhetjük, süthetjük, párolhatjuk, így sokszor még koncentráltabb formában részesülünk értékeikből – példa erre a sütőtök, a sárgabarack, a paradicsom, a sárgarépa és az édesburgonya: általában az intenzív narancs és vörös színű, karotinoidokban gazdag növények. (Egy finom fűszeresen, bazsalikomosan, hosszan főzött paradicsomszósz koncentráltabb likopinforrás, mint a nyers paradicsom, ami viszont C-vitaminban gazdag). Hogy minden vitamint megkapjunk, érdemes hőkezelés után, a C és B-vitaminok pótlására a serpenyős retek esetében is némi friss, üde zöldfűszerrel vagy akár magával az apróra vágott nyers retekkel megszórni az ételt. Szükséges valamilyen természetes, egészséges zsiradék is a teljességhez (minőségi vaj, nyersen sajtolt magolajok), hogy a zsírban oldódó tápanyagokat kellően hasznosítani tudja a szervezet.

 

Ropogósra sült retek

Hozzávalók:

 

 

 

 

 

 

Elkészítés:

  1. A sütőt melegítsük elő 220 fokra.
  2. A megtisztított retkeket vágjuk félbe, egy tálban forgassuk össze az olívaolajjal.
  3. Terítsük őket vágott felükkel lefelé egy sütőpapírral kibélelt tepsire. Hintsük meg némi durva szemű tengeri sóval.
  4. Olykor átforgatva, megrázogatva süssük ropogósra a retket a sütőben (kb. 18-20 perc).
  5. Ha kész, egy vastag falú lábasban olvasszuk fel a vajat, majd folyamatosan kevergessük, amíg karamellizálódik és szép aranybarna színű lesz. Vigyázzunk, hogy ne égjen meg. Ízesítsük közben kevés sóval.
  6. Amikor kész, vegyük le a tűzről és a forró, aranybarna vajba csavarjuk bele a friss citromlevet. Visszafogottan borsozhatjuk is, lehetőleg frissen őrölt fehérborssal.
  7. A sütőben ropogósra sült retket öntsük egy mélyebb tálba, csorgassuk rá a vajat, forgassuk össze. Hintsük meg friss zöldfűszerekkel, pirított magvakkal. (Ha egy nagyobb serpenyőt használunk a vaj elkészítéséhez, ebben is elvégezhetjük az utolsó simításokat.)

 

Gasztrotipp: a retek üde, natúr íze remekül érvényesül a fenti receptben, de aki egy kicsit tovább „bonyolítaná”, természetesen sütheti együtt zöldfűszerekkel, pl. rozmaringgal, a vajba pedig citromlé helyet jöhet 1 evőkanál balzsamecet, 1 evőkanál zamatos magos mustár és ugyanennyi méz (a tengeri só és a frissen tört fehérbors mellé)…