A kukorica íze, zamata

Ropogós-fűszeres köntösben születik újjá gyermekkorunk és az istenek kedvence

 

A kukorica a búzafélék és a rizs mellett világszerte a legnagyobb területen termesztett szántóföldi növény. Közép-Amerikában őshonos, Európába Kolumbusszal, hazánkba az Oszmán Birodalom közvetítésével, a „tengeren túlról” érkezett, erre utalnak Erdélyben máig használt nevei: törökbúza, tengeri, ritkábban: indiai búza, szerecsenbúza.

Sokak számára a nyár és a vakáció szimbóluma, az általunk ismert fajta azonban természetesen nem egyezik meg az Amerikában őshonos növénnyel. A kukoricát a kutatások jelenlegi állása szerint kb. 9000 éve dél-mexikói őslakosok nemesítették a teozinte nevű pázsitfűféléből, a termesztett változat innen, a mexikói felföldről terjedt el Dél-Amerikában és vált nagykultúrák (olmék, zapoték, maja, azték, inka) létének egyik alapkövévé. Az ősi kukoricatermesztés bölcsője valószínűleg a Közép- és Dél-Mexikóban hömpölygő Balsas (helyi nyelven: Atoyac, Mezcala) folyó völgyében volt. A növény angol neve: „maize” a spanyol maíz-ból keletkezett, utóbbi forrása pedig a gyarmatosítások során szinte teljesen kiirtott, őslakos taíno indiánok által használt elnevezés: mahiz.

Korunk „modern” kukoricája növényi rostokban, szénhidrátban, vitaminokban, ásványokban gazdag táplálékforrás, amit a közhiedelemmel ellentétben diétázóknak sem kell mellőzni: egy alapjában véve könnyű, harmonikus étrendbe tökéletesen illeszkedik, ha főszereplőként és nem más, kalóriadús ételek, többfogásos menük kiegészítőjeként (köretként, desszertként) gondolunk rá. 10 dkg konzerv csemegekukorica 107 kcal-t, ugyanennyi főtt kukorica kb 110 kcal-t tartalmaz, ami egyáltalán nem sok, ha odafigyelünk a készítés módjára. Ahogy az ősi kultúrákban is tették, ha szeretjük, fogyasztjuk a kukoricát, tegyük táplálkozásunk központjává és rendezzük köré a további elemeket: fűszereket, zöldfűszereket, szószokat, mártogatósokat (ld. a lenti receptet). Elmondható ugyanez más tápláló növényekről, mint a burgonyáról, az édesburgonyáról, a lencséről, a borsó- és babfélékről is, melyek szintén kultúrák egész sorának alapételei.

 

A kukorica egészségügyi előnyei:

 

Az USA-ban, ahol szinte mindennek van hivatalos napja, július 16-án az ország egyik kedvenc nyári csemegéjét, a corn frittert, alias „kukoricapuffancsot” ünneplik. Ez tipikusan olyan étel, amit lehet nagyon izgalmasan, kreatívan, egészségesen készíteni, de bő olajban sütéssel, nem megfelelő hozzávalókkal nagyon el is lehet rontani. Szerencsére világszerte egyre inkább az előbbi koncepció kerül előtérbe, remek példa erre Gordon Ramsay könnyű, gyors, zöldfűszeres-chilis interpretációja hűs joghurtos mártogatóssal. A recept a Youtube-on is megtalálható :

 

Ropogós, chilis-zöldfűszeres kukoricapuffancs joghurtos mártogatóssal

 

Hozzávalók 4 db puffancshoz:

 

 

 

 

Elkészítés:

  1. Szitáljuk egy tálba a lisztet a sütőporral együtt. Enyhén sózzuk, borsozzuk.
  2. Keverjünk simára benne 1 tojást, majd kb. 4 evőkanál tejet.
  3. Csepegtessünk bele kb. 1 evőkanál extra szűz olívaolajat, szintén keverjük el.
  4. Adjuk hozzá az egyik kimagozott, apróra vágott chilipaprikát, az újhagyma-karikákat és a durvára vágott, friss koriander (ill. petrezselyem/bazsalikom) levelet.
  5. Végül keverjük el benne a lecsöpögtetett csemegekukoricát.
  6. Egy nagyobb serpenyőben hevítsünk fel 2-3 evőkanál olívaolajat.
  7. 1 puffancsra 1 nagyobb evőkanálnyi mennyiséget számítva adagoljuk a forró serpenyőbe a kikevert masszát (Gordon szerint a puffancsokat az óramutató járásával megegyező irányban helyezzük el, hogy tudjuk, milyen sorrendben kell őket megfordítani).
  8. A kukoricapuffancsokat egyszer megfordítva süssük ropogósra (oldalanként kb. 1-2 perc).
  9. Közben állítsuk össze a joghurtos mártogatóst: a natúr joghurtban keverjük el az apróra vágott, kimagozott chilipaprikát, a koriandert (vagy más, friss zöldfűszert), enyhén sózzuk, végül csavarjuk bele fél lime levét. (Ha még tovább szeretnénk fokozni, ízlés szerint egy kis pikáns mustárt/tormát, reszelt fokhagymát, némi édesítőt is adhatunk hozzá). Tálaljuk a frissen kisült, ropogós kukoricapuffancsokkal, nyárias könnyedséggel, rusztikusan.