Szilva, mi szem-szájnak ingere

Lendüljön formába a szezon gasztrosztárjával

 

Szilván általában a boltokban kapható „Prunus domesticát” (európai szilvát) értjük, a növény családfája azonban jóval bonyolultabb: van óvilági és újvilági ága, valamint számos rokona, köztük a japán szilva, a cseresznyeszilva, a kajszibarack és a kökény.

A szilva frissen és aszalva is remek egészségügyi hatásokkal bír, itt az alkalom, hogy profitáljunk belőlük:

 

Gasztrotippek szilvához:

 

Reggeli mákos-szilvás zabkása friss szilvalével, apróra vágott aszalt szilvával

Igazi napébresztő energiabomba tele vitaminnal és ásványokkal, lassan felszívódó cukrokkal a kellő szellemi, fizikai fittségért. A darált mák (a mák kivételes kalciumtartalma révén) csontjaink karbantartásához járul hozzá. A kompozíció magas rosttartalma áttisztítja a bélrendszert, gondoskodik az optimális anyagcseréről, védi a szervezetet a gyulladások ellen.

Elkészítése: masszív, jó minőségű, nagy szemű zabpelyhet tegyünk fel kétszeres mennyiségű hideg vízbe, közepes lángon főni. Tehetünk mellé 1 fahéjrudat is. Többször kevergessük meg, a víz forrásától számítva 4-5 perc alatt kész. Hagyjuk langyosra hűlni.

Szilvaturmix: a feldarabolt friss és aszalt szilvát jó minőségű piros gyümölcslével (lehetőleg hozzáadott cukor nélkülivel) vagy hideg gyümölcsteával turmixoljuk össze. Az aszalt szilvát előzőleg be is áztathatjuk a gyümölcslébe. Ha kész, a szilvaturmixot keverjük a zabkásához, ízesíthetjük reszelt citromhéjjal, pici mézzel, frissen facsart citromlével. Végül adjunk hozzá 1-2 evőkanál finomra darált mákot, szórjuk meg apróra vágott aszalt szilvával (vagy akár vörösáfonyával).

 

Időhatékony verzió: nem muszáj a kását megfőzni, összeállíthatjuk a kompozíciót nyers zabpehelyből is előző este, hűtőbe téve reggelre tökéletes lesz.

Extragyors: reggel beleöntünk mindent az aprítógépbe, alacsony fokozaton keverve elkészítjük a szilvaturmixot, majd hozzáadjuk a száraz zabpelyhet és vele is mixelünk még egy kicsit. Ha kész, beleszórjuk a mákot és az aszalt szilvát, és már kanalazhatjuk is.

 

Ízes szilvaszósz (asztali krém, mártogatós…)

A szilvaszósz régen a nehéz húsételek kísérője volt, pont az emésztés normalizálása érdekében kínálták őket együtt (a sűrűn vadászgató arisztokrácia az őszi-téli időszakban rendszeresen küzdött emésztőrendszeri problémákkal). Ezúttal ízes, gyümölcsös valójában prezentáljuk a szilvát, némi zöldfűszeres bulgur és friss sajtmorzsák kíséretében.

Bulgur: a nálunk is népszerű búzatöret (török rizs) a búzatöretek közül a legegészségesebb, legmagasabb tápanyagtartalmú. Rusztikus, nagyobb szeműt vásároljunk.

Elkészítés: Kevés olívaolajon, alacsony lángon pirítsunk finomra vágott hagymát, kis idő múlva tegyünk rá félbevágott fokhagymagerezdeket, és akár pár csipet egész köménymagot. Pár perc múlva szórjuk rá a bulgurt, kevergetve pirítsuk őket együtt, majd öntsük fel 2-2,5-szeres mennyiségű vízzel. Jól fűszerezzük be zöldfűszerekkel, 1-2 csipet köménnyel, babérlevéllel. Tehetünk bele őrölt kurkumát is. Lassú tűzön hagyjuk puhára főni. Ha nem bulgurt használunk, jó választás a barna rizs, ugyanígy készítve, illetve a polenta (puliszka, kukoricakása) 2-2,5-szeres mennyiségű vízben (legjobb esetben: zöldségalaplében), zöldfűszerekkel ízesítve, krémesre főzve.

Szilvaszósz: használhatunk friss és aszalt szilvát, keverve. Az aszaltat előzőleg jó minőségű piros gyümölcslében vagy teában kiáztathatjuk. A gyümölcsöket (legalább fél kilót) vágjuk félbe. Kevés vajon/olívaolajon (vagy a kettő keverékén) pároljunk meg 1 kisebb fej, nagyon finomra vágott lilahagymát. Amikor karamellizálódik, tegyük hozzá a szilvát és 1 fahéjrudat. Merészebbek csillagánizst is használhatnak. Pirítva kevergessük a gyümölcsöt, majd amikor sűrűsödik és illatozik, engedjük fel  (mennyiségétől függően) 2-4 dl szilvalével vagy piros gyümölcslével. Fűszerezzük szárított zöldfűszerekkel, sóval, frissen őrölt borssal (ajánlott a fekete és a rózsabors is). 1 csipet őrölt chilipaprika is jól megfér benne, valamint igen jól kihozza az ízeket pár evőkanál aromás balzsamkrém és egy kis balzsamecet. Főzzük sűrűre, krémesre, ízlés szerint simára vagy darabosabbra a szószt, véglegesítsük a fűszerezést. Az eredménynek egyszerre kell gyümölcsösen édesnek, savanykásnak és picit tüzesnek lenni. Ha édesítenünk kell , azt a végén, mézzel tegyük. Hagyjuk a szószt kicsit pihenni, az ízeket összeérni.

18+: gyümölcslé helyett minőségi, száraz vörösborral is készíthetjük.

Összeállítás: öntsük a szilvaszószt a zöldfűszeres bulgurra, a tetejére morzsoljunk friss sajtot  (kéksajtot, rokfortot, gorgonzolát vagy valamilyen édesebb ízű fehér sajtot), díszítsük csillagánizzsal, frissen vágott zöldfűszerekkel. Ha marad a szószból, sajtokhoz, hideg csipegetnivalókhoz tökéletes kísérő.

 

Szilvás-nektarinos saláta balzsamos dresszinggel

Salátaöntet: 1/3 rész friss szilvából, kevés piros gyümölcslé hozzáadásával készült turmix, 1/3 rész extra szűz olívaolaj, 1/3 rész balzsamecet, 1-2 evőkanál méz, frissen őrölt só, feketebors. Az öntetet egy mély salátástálban keverjük ki, majd forgassuk bele a friss, ropogós salátaleveleket és a gyümölcsöket. Pirított dióval/pisztáciával/sajttal megszórhatjuk a tetejét.