Őszi nass-leves

Fedezd fel a sütőtök legédesebb oldalát

 

 

Fejleszti a látást, ápolja a bőrt, immunerősítő, hatékony gyulladáscsökkentő antioxidáns, magas rosttartalma révén jó hatással van az emésztőrendszerre és a vércukorszabályozásra, mivel a benne lévő cukrok rostokkal párosulva lassabban szívódnak fel, fogyasztása kíméli az inzulinháztartást – és a felsoroltaknál még sokkal hosszabb a sütőtök egészségügyi előnyeinek listája.

A „sütőtök” valójában egy népes növénycsalád, a tökfélék (Cucurbitaceae) képviselője, a faj a világ egyik legrégebben – régészeti leletek szerint kb. 10000 éve – termesztett alaptáplálékát adta és adja máig (a kukoricával és a babfélékkel együtt) Közép-Amerikában és az Andok térségében. Afrikában a tökfélék helyi, őshonos változatából (Lagenaria) ivóedényeket, dísztárgyakat, hangszereket is készítenek, a lágy gyümölcshúst pedig a közép-amerikai rokonhoz hasonlóan fogyasztják.

A tökféléknek hagyományosan nemcsak a húsát, hanem zsenge hajtását is felhasználják vitamindús salátákba, persze a gyümölcshús és a mag az, amiről leginkább híres a természet eme különleges energiabombája. A sütőtök és rokonsága ugyanis igen gazdag (bőr- és látásjavító, gyulladásgátló) A-vitaminban, karotinokban, luteinben és zeaxantinban, emellett tartalmaz C, E és B6-vitamint, niacint (B3-vitamin), tiamint (B1-vitamin) folsavat (B9 vagy M-vitamin) és pantoténsavat (B5-vitamin). Ásványokban is bővelkedik: a magnézium, kálium, mangán, réz, foszfor, kalcium és növényi vas gazdag forrása.

Mivel tele van zsírban oldódó A és E-vitaminnal és karotinokkal, a sütőtöknek nem árt a hőkezelés, sőt, nyugodtan süthetjük, grillezhetjük, pürésíthetjük, turmixolhatjuk levesnek, de mivel hőérzékeny vitaminjai (C,B) a hőkezelés révén sérülnek, a kész kompozíciót érdemes valamilyen nyers, C és B-vitaminban gazdag zöldfűszerrel, frissen facsart narancs/citrom/lime-lével, citromfű-levélkével tálalni, így nemcsak a tápanyagtartalom lesz teljes, de a látvány is felébreszti az érzékeket. A tökfélék egyik legnagyobb értéke, a hidegen sajtolt (őrségi) tökmagolaj pedig bármilyen fogás dísze lehet: valóságos életelixír, amiből elég pl. a narancsos sütőtökleves tetejére pár csepp, hogy előcsalogassa és a szervezet számára is jobban hasznosíthatóvá tegye a tök értékes vitaminjait. Az esszenciális egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak, vitaminok és ásványok egész arzenálját magába záró kincset nem véletlenül hívják hazánk „zöld aranyának”.

 

Édes-tüzes sütőtökkrémleves

Hozzávalók 4 személyre:

 

 

 

Elkészítés:

  1. A sütőt melegítsük elő 200 fokra.
  2. A sütőtök-kockákat terítsük sütőpapírral kibélelt tepsibe, locsoljuk meg olívaolajjal, szórjuk meg őrölt borssal, köménnyel és kakukkfűvel. Süssük puhára (kb. 25 perc).
  3. Egy nagyobb lábasban, kevés olívaolajon kezdjük el dinsztelni a hagymát, majd tegyük hozzá a fokhagymát és a sárgarépát. Kevergessük, hogy ne égjen le. Mikor félpuha, szórjuk meg 1 evőkanál barna nádcukorral és kevergetve pirítsuk-karamellizáljuk. A végén tegyük hozzá az őrölt köményt és a kurkumát is.
  4. A karamellizált, fűszeres hagymához és sárgarépához öntsük hozzá a zöldségalaplevet. Alacsony lángon, kevergetve hagyjuk összeforrni.
  5. A kész sütőtököt borítsuk a lábasba, kevergetve főzzük pár percig, majd botmixerrel pürésítsük a kívánt állagúra.
  6. Véglegesítsük a fűszerezést: só, ha szükséges, kurkuma, kömény, feketebors (ha szükséges).
  7. Zárjuk el a gázt, hagyjuk a levest pár percig hűlni, majd keverjük el benne a frissen facsart narancs + citromlevet. Ismét hagyjuk az ízeket egy kicsit összeérni.
  8. Tálaljuk tüzes pirospaprikával (vagy chilivel) megszórt, hűs joghurttal, pirított tökmaggal, pár csepp tökmagolajjal, petrezselyemlevéllel és akár egy kandírozott narancshéjjal. Melengető őszi ízélményeket!

Gasztrotipp1: jól illik a sütőtökhöz a gyömbér, a szerecsendió, a pirított dió és a méz is, azonban egy interpretációba csak 1-2 dinamikus fűszert válasszunk.

Gasztrotipp2: tálaláskor a leves krémességét pirított magvakkal, friss zöldfűszerekkel, akár ropogós csírákkal tudjuk ellensúlyozni.

A kukorica íze, zamata - újjászületése>>