Tűzd nyársra az ízeket!

Gasztroünnep „sish kebabbal”

 

 Az USA-ban március 28-a nyárson sültek napja, és mivel ez remek alkalom egy vidám tavaszi partira, piknikre vagy kirándulásra akár úgy, hogy a készülésbe a meghívottakat is bevonjuk, az ünnep évről évre népszerűbbé válik. Amerikában nevéből adódóan: „Something on a Stick Day” (tűzz nyársra bármit), elképesztő nyársak születnek a szivárványszínű gyümölcs-, sajt- és desszertkompozícióktól kezdve a legextrémebb corn dogokig (bundás virsli).

Utóbbin túllépve inkább egy klasszikus, autentikus nyárson sült ínyencséget: török sish kebabot, szó szerint: nyárson (şiş) sült húsételt (kebap) ajánlunk. (A „şiş” arab eredetű szó, törökül kardot is jelent.) Az étel, melyet a Kaukázustól Török- és Görögországon át a Balkánig mindenhol kissé máshogy készítenek – egyik híres rokona a kaukázusi sashlik –, bár többféle húst tartalmaz, finom fűszerekkel, aromás zöldfűszerekkel, ropogós zöldségekkel, frissen sült pitával és tahinivel (kalciumban gazdag szezámszósz) kiegészülve egészségileg is tökéletes harmóniát nyújt. Az összegyúrt, megformázott húst tűzhetjük nyársra vagy fapálcikákra, ez esetben azonban a pálcikákat előzőleg áztassuk vízbe és fokozottan figyeljünk a sütésre.

 

 

Şiş kebap hozzávalók 10 mininyárshoz:

 

 

 

 

 

 

 

 

További fűszerek:

Elkészítés:

  1. Áztassunk be 10 db fapálcikát hideg vízbe 1 órára. Ha letelt, vegyük ki, szárítsuk meg. A sütő grillrácsát vékonyan kenjük meg olívaolajjal.
  2. A sütőt melegítsük elő 180 fokra.
  3. A tálaláshoz szükséges lepénykenyeret, friss salátát, uborkát, lilahagymát, paradicsomot készítsük elő. Készítsük el a tahini szószt is (ld. lent).
  4. A vöröshagymát, a fokhagymát és a petrezselyemlevelet konyhai aprítógép legalacsonyabb fokozatán zúzzuk össze.
  5. Lépésről lépésre adagoljuk az aprítóba a darált húsokat, a kicsavart kenyeret és a fűszereket. Folyamatosan mixelve dolgozzuk homogén masszává.
  6. Végül keverjük el benne az apróra vágott mentát.
  7. A masszát tegyük át egy tálba. Hideg vizes kézzel vegyünk ki belőle egy maréknyit, formáljuk tojás-alakúra, tűzzük egy pálcikára, kissé nyújtsuk el. Akkor jó, ha kb. 3 cm vastagságú. Az elkészült nyársakat helyezzük sütőpapírra, mivel az nem ragad.
  8. Tegyük a nyársakat az enyhén olívaolajos grillrácsra. Előmelegített sütőben süssük egyszer megfordítva 12-15 percig, vagy amíg mindkét oldal kissé karamelles színt ölt.

 

 

 

 

 

 

 

 

A şiş kebapot tálaljuk ropogós pitával, friss zöldségekkel, petrezselyemlevéllel.

A szezámszósz (tahini) elkészítése:

  1. 1 zacskó szezámmagot terítsünk szét lapos tepsiben, 120 fokra előmelegített sütőben, olykor megrázogatva pirítsuk aranybarnára.
  2. A langyosra hűlt magvakat aprítógép legalacsonyabb fokozatán mixeljük krémesre, közben adjunk hozzá 2 evőkanál semleges ízű Canola-olajat vagy (ami a legjobb választás), hidegen sajtolt szezámolajat. Ha kész, kanalazzuk a krémet jól záródó befőttesüvegbe 1 centivel a perem alattig, majd öntsük fel a peremig azzal az olajjal, amit használtunk. Szorosan zárjuk le, így akár hetekig eláll. Az olajat folyamatosan pótoljuk, ahogy fogy.
  3. Felhasználáskor vegyünk ki belőle egy adagot, keverjünk el benne pár evőkanál natúr joghurtot, ízesítsük őrölt tengeri sóval, frissen facsart citromlével, reszelt fokhagymával, finomra vágott petrezselyemmel/snidlinggel/korianderrel. A tahini nagyon egészséges, ásványokban, főleg kalciumban gazdag: tejmentes táplálkozást folytatóknak kifejezetten ajánlott. Kenhetjük piritósra, csepegtethetjük bab-, borsó- és lencsefőzelékre, nyers, sült, párolt zöldségekre. Mint a şiş kebap bizonyítja, a kalcium értékes forrása lehet húsételekben is.

Húsvét előtti diéta: fogyj, spórolj, töltődj fel!>>

 

Képek forrása: themediterraneandish.com