Gasztroélmény trendi színekben

Így születnek újjá a tél olcsó vitaminbombái

 

Ropogós, zamatos burgerek, bucik céklából, lilakáposztából, burgonyából? Miért ne? Bár a január nem tartogat számunkra túl sok helyi, szezonális zöldséget, ami van, az nagy jelentőséggel bír energiánk, védekezőképességünk, és nem utolsósorban kedélyállapotunk szempontjából.

A pompás árnyalatokban játszó cékla és lilakáposzta remekül ízesíthető, sokféleképp készíthető (turmixok, préselt levek, saláták, burgerek, „bucik”, levesek, mártogatósok, asztali krémek), lényeg, hogy valamilyen élvezetes formában hozzájussunk értékeikhez. Vonzó színüket olyan festékanyagok nyújtják, mint a betanin és az antocián, melyek erős antioxidánsok, védik a szervezetet a gyulladásoktól, az oxidatív stressz káros hatásaitól, és ez nemcsak „belülről” fontos, de kívülről: arcunkon, bőrünkön is meglátszik.

E növények valódi energiabombák, nemhiába hasonlítják pl. a reggeli céklaturmix rajongói kedvencük hatását a kávéhoz. A céklában lévő nitrát ugyanis a szervezetben nitrátsavvá alakul, ami kitágítja a véredényeket, mozgás közben intenzívebb oxigénfelvételt tesz lehetővé. A friss céklaturmix – amit almával, naranccsal, kiwivel, szegfűszeggel, fahéjjal készíthetünk –, az energiaszint felpörgetése mellett segít abban is, hogy vérnyomásunk az egészségesen alacsony szférában maradjon, hosszú távon harcol a vérrögök képződése, az érelmeszesedés ellen. Hatalmas plusz minden korosztálynak mind fizikailag, mind szellemileg, ha vele kezdődik a nap.

A téli tápanyagbombák bővelkednek vitaminokban (C, A, E, K), folsavban (B9-vitamin), riboflavinban (B2-vitamin), ásványokban (magnézium, mangán, kálium, kalcium, jód), növényi rostokban és flavonoidokban is. Utóbbiak olyan, védekezésre szolgáló növényi hatóanyagok, melyek jellemzően a növények magjában és héjában találhatóak meg, kiváló forrásaik az intenzív zöld, vörös, bordó, lila, kék és sárga színű zöldségek és gyümölcsök, a csipkebogyó, a citrusok, a hagymafélék, a hüvelyesek (pl. lencse), a dió és számos gyógy- és fűszernövény (kamilla, kömény, kakukkfű, rozmaring). A flavonoidok védekező szerepet töltenek be, gyulladáscsökkentők, antioxidáns (szabadgyök-megkötő) és antibakteriális hatásúak. Több kutatás foglalkozik a szív- és érrendszeri megbetegedések és a daganatos betegségek flavonoid-bevitellel kapcsolatos összefüggéseivel, a flavonoidokban gazdag étrend ugyanis e súlyos állapotok ellen hat.

Az említetteken kívül a cékla és a lilaposzta béta-karotinban (az A-vitamin elővitaminja) is gazdag, ami (a riboflavinnal együtt) nemcsak bőrünk, de szemünk egészségéét is ápolja, természetesen ehhez a magas C-vitamintartalom is hozzájárul. Végül, nem lehet kihagyni a kiváló rosttartalmat sem: a növényi rostok tisztítják, mozgásban tartják a bélrendszert, optimalizálják a tápanyagok (így a zsírok, cukrok) felszívódását, segítenek stabilan tartani a vércukorszintet, csökkentik az éhségérzetet.

Hogy a cékla és a lilakáposzta minden értékéből részesüljünk, érdemes őket kreatívan, sokféleképp készíteni, ugyanis bizonyos vitaminjaik (C, B) vízben oldódók és hőérzékenyek, őket leginkább nyers formában: friss salátákból, turmixokból, préselt levekből kaphatjuk meg, míg mások (A, E, K) zsírban oldódók és nem hőérzékenyek, e szempontból nyugodtan süthejük, párolhatjuk, grillezhetjük őket. Amikor ezt az elkészítési módot választjuk, tálaláskor gondoljunk az „elfőtt” C és B vitaminok pótlására: szórjuk meg az ételt friss zöldfűszerekkel (petrezselyem, bazsalikom, snidling, madársaláta, rukkola…), vagy csepegtessünk rá őrölt magvakból, fokhagymából, zöldfűszerekből és valamilyen hidegen sajtolt növényi olajból készült pestót.

 

Burgonyás-lilakáposztás „tikki”

Egyfajta fűszeres, lilakáposztás burgonyapogácsa, jellegzetes indiai snack, igen sokféleképp készítik, különböző szószokba, csatnikba mártogatva fogyasztják.

Hozzávalók 8-10 darabhoz:

Elkészítés:

  1. A hozzávalókat a zsiradék kivételével jól dolgozzuk össze.
  2. Formáljunk 8-10 pogácsát.
  3. 1 órán át pihentessük hűtőben.
  4. Jól melegítsünk fel egy serpenyőt, ha forró, tegyük bele a zsiradékot.
  5. Mindkét oldalon süssük aranybarnára a pogácsákat.
  6. Tálaljuk friss zöldfűszerekkel, joghurtos mártogatóssal: mustár, citromlé, reszelt fokhagyma, apróra vágott zöldfűszer, csipetnyi kurkuma, só, bors, 1-2 teáskanál torma + a natúr joghurt, jól kikeverve.

 

Céklaburger

Tökéletes fogás teljes kiőrlésű zsemlében, zöldfűszerekkel, kígyóuborkával, sült édesburgonyával, friss, fehér sajtokkal és az előbbi joghurtos öntettel kombinálva, de az interpretációk száma persze végtelen.

A céklaburger készítése (4 db):

Hozzavalók:

Tipp: készíthetjük csicseriborsó- vagy fehérbabpürével is, kevesebb zsemlemorzsával.

Elkészítés:

  1. A felkockázott céklát szórjuk egy tepsire, forgassuk meg kevés olívaolajban és 180 fokra előmelegített sütőben süssük át (kb. 30 perc).
  2. Ha kész, picit hagyjuk kihűlni, majd robotgéppel pürésítsük, de ne teljesen krémesre.
  3. Egy nagyobb keverőtálban dolhozzuk össze a céklapürét a többi hozzávalóval.
  4. Hideg vizes kézzel formáljuk meg a burgereket, helyezzük őket sütőpapírral bélelt tepsire.
  5. Süssük mindkét oldalukat legalább 15 percig.